یک پپتید طبیعی در بدن باعث افزایش تحمل گلوکز و انسولین در چاقی می شود

9 فوریه 2018- محققان نشان دادند که یک پپتید طبیعی در بدن تحمل گلوکز و تحمل انسولین را در مطالعات جدید بر روی موش های چاق بهبود می بخشد .این پپتید که Catestatin یاCST  نام دارد به تنظیم عملکرد قلبی و فشار خون کمک می کند، اما دانشمندان هم اکنون دریافتند که این پپتید دارای مزایای بیشتری است.پپتیدها، زنجیره ای از آمینو اسیدها هستند که عملکرد بیولوژیکی بدن را تنظیم می کنند.
دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو گزارش دادند که CST می تواند به جلوگیری از افزایش چربی در کبد، کاهش التهاب و بهبود تنظیم قند خون کمک کند.
مطالعه ی موش های چاق تحت درمان با CST نشان داد که این پپتید اثر ضد التهابی دارد و در حال حاضر محققان معتقدند که با توجه به تولید طبیعی آن در بدن، استفاده از این پپتید به عنوان درمانی آینده نگر برای دیابت نوع 2 مطرح است.
نتایج کلی این تحقیق نشان داد که این پپتید باعث تقویت تحمل گلوکز و حساسیت به انسولین می شود.بنابراین، این پپتید دارای پتانسیل بالایی برای مبارزه با چاقی و همچنین بعنوان یک داروی جدید برای درمان دیابت نوع 2 است.
در چاقی، انباشت چربی ها (سلول های چربی) می تواند باعث کبد چرب شود، که باعث آسیب به این عضو می گردد.در نتیجه، بدن، ماکروفاژها را فعال می کند، ماکروفاژها نوعی از سلولهای ایمنی هستند که باعث التهاب می شوند که به نوبه ی خود باعث مقاومت به انسولین و بیماری متابولیک می شود.
هنگامی که CST برای موشهایی با وزن سالم تجویز گردید، تاثیری بر تحمل انسولین یا تحمل گلوکز نداشت، که نشان دهنده ی اثر خاص آن برای درمان چاقی است.
محققان می گویند: بهبود تحمل گلوکز و بهبود حساسیت به انسولین با درمان با CST ممکن است تا حدی ناشی از اثرات ضد التهابی catestatin بر کبد باشد.
آنها افزودند: ما راه جدیدی را برای سرکوب تولید گلوکز کبدی شناسایی کرده ایم که می تواند کمبودCST  طبیعی را جبران و یا تأثیر آن را تقویت نماید. اما انجام مطالعات بیشتر برای کشف تاثیر catestatin در مهار التهاب کبدی بمنظور بهبود سوخت و ساز بدن ضروری است.
محققان در حال برنامه ریزی برای تحقیقات بیشتر برای ارزیابی چگونگی تاثیر CST در مهار التهاب کبد هستند، نتایج این تحقیقات قبل از هر گونه برنامه ی درمانی، باید در انسان تکرار شود.
یافته های این تحقیق در مجله ی Diabetes منتشر شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/feb/catestatin-improves-glucose-and-insulin-tolerance-in-obesity,-trial-reveals-93636421.html